smartphonetrends.nl
Reclamefolder apps vervangen ouderwetse folders
Home » Apps » Reclamefolder apps vervangen ouderwetse folders

Reclamefolder apps vervangen ouderwetse folders

Reclamefolder apps vervangen steeds vaker ouderwetse folders. Zo werd onlangs bekend dat een partij in de gemeente Delft wil dat bedrijven stoppen met reclamefolders. Wie geen Ja/Ja-sticker op de brievenbus heeft, krijgt geen folders meer. In plaats daarvan kunnen folders en aanbiedingen op de smartphone bekeken worden, met zogenaamde reclamefolder apps.

De noodzaak van een app

Reclamefolder apps moeten dienen als vervanging voor de gewone reclamefolder. Jaarlijks zouden huishoudens zo’n 32 kilo reclamedrukwerk per jaar ontvangen. Door standaard geen reclame meer te sturen, belanden de folders niet in de oud papierbak. Dat is beter voor het milieu en levert een verduurzaming op.

De stickers op de postbus met Ja/Ja en Nee/Nee werken nu nog verwarrend. Zo betekent Ja/Nee wel reclamefolders, maar geen huis-aan-huisbladen. Nee/Ja betekent geen reclamefolders maar wel huis-aan-huisbladen. Nee/Nee betekent dat de bewoner geen reclamefolders en geen huis-aan-huisbladen wil ontvangen, terwijl Ja/Ja betekent dat beiden ontvangen mogen worden. In veel steden is dit ook op verschillende manieren geregeld.

Bergen papier

Raadslid Marcel Harinck zegt tegen het AD dat de gemeente kampt met enorme bergen verspild papier. Door het stickerbeleid om te keren, wordt er milieuvriendelijker omgegaan met papier en reclamefolders. Een app zou het papieren foldertje overbodig kunnen maken.

Het platform MilieuCentraal ageert al langer tegen reclamedrukwerk. Het initiatief vindt de productie van het papier van de folders en krantjes te belastend voor het milieu. Ook het vervoer en het drukken zou schade aan het milieu aanrichten. Daarom vindt de organisatie dat meer Nederlanders een reclamefolder app zouden moeten gebruiken.

Tips voor apps

Wie geen papier meer wil ontvangen, kan een app gebruiken. Zo is in de App Store en de PlayStore onder meer de populaire app Kimbino te vinden. Hiermee blijft de consument op de hoogte van alle aanbiedingen bij zijn of haar favoriete winkel. Ook acties, zoals cashback, worden in de app vermeld. Veel grote ketens zijn hierbij aangesloten, maar ook een aantal lokale winkels.

Een andere populaire app is AlleFolders, waarbij gebruikers door folders van Action tot Zeeman kunnen bladeren. Aanbiedingen kunnen gedeeld worden via WhatsApp en gebruiken kunnen favorieten aanmaken. Vanuit de folder kan ook direct online een bestelling geplaatst worden.

Een veelgebruikte website is Spotta. Deze scant folders compleet in en toont ook de geldigheid van de aanbiedingen. Zo valt er bijvoorbeeld te lezen dat sommige aanbiedingen nog 3 dagen geldig zijn. Reclamefolder apps en websites vervangen hiermee de papieren folder volledig.

Gebruik jij al een reclamefolder- of actie-app of nog niet?

Stijn Belmans

Technologiefan, communicatiegeek, Wordpressontdekker. Dat ben ik samengevat in 3 woorden. Meer weten? Check mijn artikels of mijn website.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Volg onze sociale media accounts op direct op de hoogte te zijn van de laatste smartphonetrends.